Jak zjeść słonia?

 Nie jest to nowością, że uważne słuchanie jest równe  efektywnemu zapamiętywaniu.

Jednak w dużej mierze to tyle ile zapamiętamy zależy od naszych predyspozycji. Wyróżniamy inteligencje wielorakie Gardnera , na które składają się:


 

INTELIGENCJA RUCHOWA

Cechuje taką osobę wysoka kontrola ciała, refleks, kontrola nad przedmiotami, lubi ćwiczenia fizyczne, zabawy ruchowe, potrafi własnym ciałem wyrażać emocje, łatwo się uczy różnych sprawności ruchowych,  przoduje wśród rówieśników w sportach, ma dobre wyczucie odległości i przestrzeni, jest uzdolnione manualnie, sprawnie posługuje się przedmiotami, ma dobra koordynację ruchową, wykorzystuje ruch w sposób celowy i świadomy,  chętnie wykonuje różne prace ręczne , w czasie rozmowy używają mowy ciała i gestykulują.

JAK RZOWIJAĆ?

uprawianie sportu 

 uczestnictwo w zajęciach artystycznych 

łączenie ruchu z nowymi wiadomościami 

 zagadki ruchowe (kalambury) 

 zabawy z przyborem do ćwiczeń 

 nauka tańców 

wyrażanie swoich emocji za pomocą ruchu 

 udział w przedstawieniach teatralnych 

INTELIGENCJA INTERPERSONALNA

Charakterystyczna jest zdolność do wchodzenia w interakcje z innymi, rozumienia innych ludzi, współodczuwania oraz umiejętność komunikowania się, negocjowania i wypracowywania kompromisów. Świat postrzegany jest poprzez pryzmat drugiego człowieka.

JAK ROZWIJAĆ?

zabawy w większym gronie 

 uczenie się dzieci od siebie nawzajem 

 oglądnie ilustracji, książek połączone z rozmową na temat uczuć i myśli przedstawionych osób 

 uwrażliwienie na potrzeby innych poprzez dobór tekstów literackich 


INTELIGENCJA INTRAPERSONALNA

Taka osoba lubi pracować samodzielnie,  zna i wykorzystuje swoje mocne strony , buduje wewnętrzną motywację, poszukuje odpowiedzi na „trudne” pytania, samodzielnie wyznacza i jasno precyzuje własne cele, chętnie przebywa sama, będąc samemu wykonuje wtedy ulubione zajęcia, jest zaradne, niezależne, umie wyrazić swoje uczucia, lubi decydować o sobie.

JAK ROZWIJAĆ ?

samodzielne wybieranie nowych zadań 

 samodzielne planowanie swojej pracy 

gry i zabawy powinny być specjalnie dla niego zindywidualizowane 

 wyznaczenie własnego miejsca pracy 

 wypowiadanie swoich opinii 


INTELIGENCJA PRZYRODNICZA

 Dziecko jest ciekawe świata , „rozumie” świat roślin i zwierząt , lubi przebywać na świeżym powietrzu, lubi samodzielnie eksperymentować, doświadczać, pasjonuje się ekologią, klasyfikuje przedmioty w hierarchie, dostrzega zależności i wzorce w przyrodzie, obserwuje, rozpoznaje i kategoryzuje świat roślin i zwierząt,  fascynuje go otaczający świat, kolekcjonuje okazy przyrodnicze, zbiera albumy, obrazki czy książki o tematyce przyrodniczej,  są zainteresowane zjawiskami przyrodniczymi, fizycznymi, chemicznymi, dobrze opiekują się zwierzątkiem czy roślinką, mają własny „ogródek” w doniczce.

JAK ROZWIJAĆ ?

prowadzenie hodowli roślin (obserwacja) 

 wykonywanie doświadczeń 

spacery i wycieczki 

 oglądanie programów przyrodniczych 

posiadanie własnego zwierzątka 

 odwiedzanie ogrodów zoologicznych, wystaw przyrodniczych itp.

spędzanie dużo czasu na świeżym powietrzu


INTELIGENCJA MUZYCZNA

Charakterystyczna jest łatwość percepcji i tworzenia muzyki, muzykalność, dostrzeganie i rozumienie struktury utworów muzycznych . Świat odbierany i rozumiany jest poprzez dźwięki, rytm, melodie i kompozycję.

JAK ROZWIJAĆ?

łączenie z muzyką wszystko, co tylko się da 

 wyróżnianie i nazywanie dźwięków z otoczenia (podczas spaceru) 

prezentowanie swoich umiejętności przed szerszą publicznością 

zamienianie w piosenki wiadomości do zapamiętywania 

wymyślanie rymowanek i piosenek 

 słuchanie różnorodnej muzyki 


INTELIGENCJA JĘZYOWA

Charakterystyczne jest zainteresowanie światem słowa, mówionego i pisanego, umiejętność wypowiadania się i logicznego ujmowania zdarzeń; wrażliwość na rymy, znaczenie słów, dźwięki. Świat odbierany i rozumiany jest poprzez słowo.


JAK ROZWIJAĆ ?

zgadywanki, gry słowne 

 czytanie bajek 

 śpiewanie, recytacja wierszy 

 rozmowy z dzieckiem 

 opowiadanie bajek przez dziecko 

 kończenie rozpoczętych bajek, historyjek przez dziecko 

wymyślanie opowiadań 

 wyrażanie zdania na dany temat 

 zadawanie dziecku pytań  


INTELIGENCJA MATEMATYCZNO-LOGICZNA

Dziecko jest zainteresowanie światem przedmiotów, symboli liczbowych i operacji matematycznych. Świat odbierany i rozumiany jest poprzez liczby oraz ciągi zdarzeń.


JAK ROZWIJAĆ?

rozwiązywanie zagadek pobudzających myślenie 

 rozwiązywanie zadań matematycznych 

 samodzielne rozwiązywanie problemów 

 liczenie 

 układnie historyjek obrazkowych 

 wymyślanie, co by było gdyby … 

wspólne gotowanie, przygotowanie posiłków 

 majsterkowanie 

wymyślanie zalet i wad, np. oglądania tv 

INTELIGENCJA WIZUALNO-PRZESTRZENNA

Taka osoba ma zdolność dostrzegania szczegółów otaczającego świata, jest wrażliwe na kształty, przestrzeń, kolory ,  „myśli obrazami’, ma pamięć obrazową, lubi bawić się układankami i mapami, lubi rysować, rzeźbić, wycinać, lepić, modelować, tworzyć przestrzenne formy , ma dobrze rozwinięty zmysł dotyku, łatwo odnajduje drogę w nowym miejscu, szybko uczy się korzystać z map, diagramów, tabel, rozumie schematy rysunkowe, lubi rozkładać różne rzeczy na części i potrafi złożyć ją z powrotem, lubi sprawdzać w jaki sposób cos działa, chętnie słucha czytanego tekstu, gdy jest on ilustrowany.

JAK ROZWIJAĆ?

wykonywanie prac plastycznych 

 poznanie różnych technik plastycznych 

sklejanie modeli

 układnie puzzli, kloców 

 lepienie z plasteliny 

 oglądnie ilustracji 

 wypowiadanie się na temat wycieczek, wypraw 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Podsumowanie

Biologia i ekologia

KOMUNIKACJA I SPOŁECZEŃSTWO