Jak zjeść słonia?
Nie jest to nowością, że uważne słuchanie jest równe efektywnemu zapamiętywaniu.
Jednak w dużej mierze to tyle ile zapamiętamy zależy od naszych predyspozycji. Wyróżniamy inteligencje wielorakie Gardnera , na które składają się:
INTELIGENCJA RUCHOWA
Cechuje taką osobę wysoka kontrola ciała, refleks, kontrola nad przedmiotami, lubi ćwiczenia fizyczne, zabawy ruchowe, potrafi własnym ciałem wyrażać emocje, łatwo się uczy różnych sprawności ruchowych, przoduje wśród rówieśników w sportach, ma dobre wyczucie odległości i przestrzeni, jest uzdolnione manualnie, sprawnie posługuje się przedmiotami, ma dobra koordynację ruchową, wykorzystuje ruch w sposób celowy i świadomy, chętnie wykonuje różne prace ręczne , w czasie rozmowy używają mowy ciała i gestykulują.
JAK RZOWIJAĆ?
uprawianie sportu
uczestnictwo w zajęciach artystycznych
łączenie ruchu z nowymi wiadomościami
zagadki ruchowe (kalambury)
zabawy z przyborem do ćwiczeń
nauka tańców
wyrażanie swoich emocji za pomocą ruchu
udział w przedstawieniach teatralnych
INTELIGENCJA INTERPERSONALNA
Charakterystyczna jest zdolność do wchodzenia w interakcje z innymi, rozumienia innych ludzi, współodczuwania oraz umiejętność komunikowania się, negocjowania i wypracowywania kompromisów. Świat postrzegany jest poprzez pryzmat drugiego człowieka.
JAK ROZWIJAĆ?
zabawy w większym gronie
uczenie się dzieci od siebie nawzajem
oglądnie ilustracji, książek połączone z rozmową na temat uczuć i myśli przedstawionych osób
uwrażliwienie na potrzeby innych poprzez dobór tekstów literackich
INTELIGENCJA INTRAPERSONALNA
Taka osoba lubi pracować samodzielnie, zna i wykorzystuje swoje mocne strony , buduje wewnętrzną motywację, poszukuje odpowiedzi na „trudne” pytania, samodzielnie wyznacza i jasno precyzuje własne cele, chętnie przebywa sama, będąc samemu wykonuje wtedy ulubione zajęcia, jest zaradne, niezależne, umie wyrazić swoje uczucia, lubi decydować o sobie.
JAK ROZWIJAĆ ?
samodzielne wybieranie nowych zadań
samodzielne planowanie swojej pracy
gry i zabawy powinny być specjalnie dla niego zindywidualizowane
wyznaczenie własnego miejsca pracy
wypowiadanie swoich opinii
INTELIGENCJA PRZYRODNICZA
Dziecko jest ciekawe świata , „rozumie” świat roślin i zwierząt , lubi przebywać na świeżym powietrzu, lubi samodzielnie eksperymentować, doświadczać, pasjonuje się ekologią, klasyfikuje przedmioty w hierarchie, dostrzega zależności i wzorce w przyrodzie, obserwuje, rozpoznaje i kategoryzuje świat roślin i zwierząt, fascynuje go otaczający świat, kolekcjonuje okazy przyrodnicze, zbiera albumy, obrazki czy książki o tematyce przyrodniczej, są zainteresowane zjawiskami przyrodniczymi, fizycznymi, chemicznymi, dobrze opiekują się zwierzątkiem czy roślinką, mają własny „ogródek” w doniczce.
JAK ROZWIJAĆ ?
prowadzenie hodowli roślin (obserwacja)
wykonywanie doświadczeń
spacery i wycieczki
oglądanie programów przyrodniczych
posiadanie własnego zwierzątka
odwiedzanie ogrodów zoologicznych, wystaw przyrodniczych itp.
spędzanie dużo czasu na świeżym powietrzu
INTELIGENCJA MUZYCZNA
Charakterystyczna jest łatwość percepcji i tworzenia muzyki, muzykalność, dostrzeganie i rozumienie struktury utworów muzycznych . Świat odbierany i rozumiany jest poprzez dźwięki, rytm, melodie i kompozycję.
JAK ROZWIJAĆ?
łączenie z muzyką wszystko, co tylko się da
wyróżnianie i nazywanie dźwięków z otoczenia (podczas spaceru)
prezentowanie swoich umiejętności przed szerszą publicznością
zamienianie w piosenki wiadomości do zapamiętywania
wymyślanie rymowanek i piosenek
słuchanie różnorodnej muzyki
INTELIGENCJA JĘZYOWA
Charakterystyczne jest zainteresowanie światem słowa, mówionego i pisanego, umiejętność wypowiadania się i logicznego ujmowania zdarzeń; wrażliwość na rymy, znaczenie słów, dźwięki. Świat odbierany i rozumiany jest poprzez słowo.
JAK ROZWIJAĆ ?
zgadywanki, gry słowne
czytanie bajek
śpiewanie, recytacja wierszy
rozmowy z dzieckiem
opowiadanie bajek przez dziecko
kończenie rozpoczętych bajek, historyjek przez dziecko
wymyślanie opowiadań
wyrażanie zdania na dany temat
zadawanie dziecku pytań
INTELIGENCJA MATEMATYCZNO-LOGICZNA
Dziecko jest zainteresowanie światem przedmiotów, symboli liczbowych i operacji matematycznych. Świat odbierany i rozumiany jest poprzez liczby oraz ciągi zdarzeń.
JAK ROZWIJAĆ?
rozwiązywanie zagadek pobudzających myślenie
rozwiązywanie zadań matematycznych
samodzielne rozwiązywanie problemów
liczenie
układnie historyjek obrazkowych
wymyślanie, co by było gdyby …
wspólne gotowanie, przygotowanie posiłków
majsterkowanie
wymyślanie zalet i wad, np. oglądania tv
INTELIGENCJA WIZUALNO-PRZESTRZENNA
Taka osoba ma zdolność dostrzegania szczegółów otaczającego świata, jest wrażliwe na kształty, przestrzeń, kolory , „myśli obrazami’, ma pamięć obrazową, lubi bawić się układankami i mapami, lubi rysować, rzeźbić, wycinać, lepić, modelować, tworzyć przestrzenne formy , ma dobrze rozwinięty zmysł dotyku, łatwo odnajduje drogę w nowym miejscu, szybko uczy się korzystać z map, diagramów, tabel, rozumie schematy rysunkowe, lubi rozkładać różne rzeczy na części i potrafi złożyć ją z powrotem, lubi sprawdzać w jaki sposób cos działa, chętnie słucha czytanego tekstu, gdy jest on ilustrowany.
JAK ROZWIJAĆ?
wykonywanie prac plastycznych
poznanie różnych technik plastycznych
sklejanie modeli
układnie puzzli, kloców
lepienie z plasteliny
oglądnie ilustracji
wypowiadanie się na temat wycieczek, wypraw
Komentarze
Prześlij komentarz